Branding is what other people say about you when you’re not in the room
Wist je dat je binnen twee seconde een oordeel velt als je iemand voor het eerst ziet? Ook jouw potentiële klanten of opdrachtgevers hebben binnen één tel een positieve óf juist negatieve indruk. Foto’s zijn dus ook onmisbaar bij een goede personal branding!
Tip 1. Zorg voor een super heldere branding strategie!
Jij hebt een prachtige branding uitgewerkt, en weet waar je met je bedrijf naar toe wilt. Nu is het belangrijk om goed na gaat denken welke beelden je allemaal nodig hebt om datgene uit te stralen en je branding strategie te versterken. Ook is het fijn om helderheid te krijgen in wat voor beelden je nou werkelijk precies nodig hebt. Waar ga je ze precies voor gebruiken? Hoe je ze wilt gebruiken. Op welke manier je ze gaat inzetten. Waar je gaat inzetten. Beelden voor je website? of voor social media? Hier gaat best wel wat tijd inzitten. Maar vrijwel voor de hele branding shoot geld: een goede voorbereiding is écht het halve werk! Als wij samen aan de slag gaan, mail ik jou ook een uitgebreide vragenlijst om je bij dit deel te helpen. En je creatieve brein een handje mee te helpen!
Tip 2. Noteer je kernwaarden!
Welke woorden, of kernwaarden omschrijven jou en je bedrijf. Waar je voor staat. Waar je waarde aan hecht Wat jij belangrijk vindt. Noteer minstens 3 woorden die weergeven waar jij voor staat. En zoek hier beelden bij. Kies vervolgens verschillende outfits uit die bij deze woorden horen. En denk na over een locatie die past bij alle drie de woorden.
Tip 3. Pinterest erop los!
Ja, leest het goed. Maak een board aan op Pinterest, deel deze met je footgraaf en pin zoveel mogelijk beelden die bij jou en je branding passen. Die bij je kernwaarden passen. Beelden die je inspireren. Die matchen met dat wat jij wilt uitstralen. Die precies die look & feel weergeven waar jij naar op zoek bent. Op pinterest kun je heel uitgebreid en specifiek zoeken op woorden. Speel hiermee, en leef je uit. Bekijk ook meteen portretposes die jij mooi vind. Die je aanspreken. Die matchen.
Tip 4. Creëer een Shotlist
Denk vooraf goed na welke beelden je allemaal nodig hebt. Waar ga je ze precies voor gebruiken? Voor social media advertenties, als banner voor je website, Instagram posts etc. Aan de hand van de shotlijst zorgen we voor een grote beeldbank waaruit je straks je favorieten foto’s kunt kiezen
Tip 5. Styling…!
Kleding is een belangrijk onderdeel van de shoot. Hiermee laat je jezelf zien als ondernemer én de persoon erachter. Om je op weg te helpen, heb ik de onderstaande tips voor je samengesteld.
Draag goed passende kleding Vaak zijn we geneigd om een maatje kleiner te kopen. Maar geloof mij: doe dit niet. Kleding die te strak zit gaat knellen en dit is goed zichtbaar op foto’s. Los van het comfort is het belangrijk dat jij jezelf prettig voelt in de kleding die je draagt. Want als jij je ongemakkelijk voelt, ga je dat uitstralen. Zorg dus voor een goed passende outfit met een mooie pasvorm. Dit zorgt er niet alleen voor dat je zelfverzekerd bent, maar je komt ook nog eens professioneel over.
Kleur doet het erg goed in foto’s, maar ook hier geldt: draag alleen kleuren die bij jou passen, waar jij je prettig in voelt en die je gelaat ophalen. Nóg leuker is om je branding kleuren in je outfit te verwerken. Dit kan op verschillende manieren; denk aan kleding waar je van top tot teen in je huisstijlkleur gehuld bent (bijvoorbeeld een tof broekpak). Je kunt je branding kleuren ook op een subtiele manier in je outfit verwerken, bijvoorbeeld met schoenen, een sjaal of accessoires die je combineert met een neutrale outfit.
Comfort staat tijdens een branding shoot altijd voorop. Dus voel jij je niet comfortabel met een paar hakken of draag jij nooit hakken? Doe dit dan vooral niet! Als jij je niet prettig voelt, straal je ongemak uit en dit ga je terugzien op de foto’s.
Ben je wél comfortabel met het dragen van hakken? Dan zou ik zeker je mooiste paar hakken uit de kast trekken. Waarom? Hakken verlengen je benen en lichaam en dit flatteert elk lichaamstype. Kies geen outfit die totaal niet bij jou past, alleen omdat je tijdens de shoot op je mooist wil zijn. Ga dus niet ineens een jurk dragen als je dat in het dagelijkse leven ook nooit doet. Je wilt juist herkenbaarheid creëren door jezelf te zijn. Want geloof mij, je klanten prikken er toch wel doorheen, dus blijf dicht bij jezelf.
Tijdens het uitkiezen van je outfit kan het verleidelijk zijn om mee te gaan met modetrends. Maar juist tijdens een branding shoot wil je jezelf laten zien en niet meegaan met de massa. Kies dus eerder voor een tijdloze outfit; zo kijk je over een paar jaar nog steeds tevreden terug op de foto’s. Wellicht overbodig om te zeggen, maar laat niet te veel huid zien. Als ondernemer wil je professioneel overkomen en serieus genomen worden. Dat betekent natuurlijk niet dat je je van top tot teen moet bedekken, maar zorg er wel voor dat het geheel niet te sexy wordt.
Wissel van Outfit! Neem meerdere outfits mee, zodat je tijdens de fotoshoot kan afwisselen. Een andere top of jasje in combinatie met een andere achtergrond kan al een heel verschil maken. Een bepaalde kleur kan op de ene locatie heel goed werken, maar op een andere locatie oogt dezelfde kleur nét te druk. In zo’n geval is het prettig als je kan kiezen uit meerdere opties. Laat jezelf niet alleen zien als ondernemer, maar ook de persoon erachter. Wissel zakelijke outfits dus af met casual outfits; zo laat je meerdere kanten van jezelf zien.
Haar, make-up & details
follow for latest work